logo_transparent_background

Cykla, vandra och smaka, maj 2017
Reseberättelse

Maj månad kom och vädret gav oss variationer från 30 cm snö i bergen, regn i dalgången och fantastiska soldagar med sommarvärme. Att packa rätt blev en utmaning för gästerna och med ett extra ombyte och regnkläder så var de helgarderade.

TYP AV RESA:

FYSISK NIVÅ:

ANTAL NÄTTER: 4

PRIS: 6845 SEK

Dag 1, Ankomst Bergamo flygplats, San Pellegrino Terme
Alltid lika roligt att möte de förväntansfulla gästerna i ankomsthallen. På den lilla flygplatsen Orio al Serio går det snabbt och lätt att komma fram och ut till väntande transfer. Vi får en pratstund och en trevlig start på resan och ca 40 min senare svänger vi av till San Pellegrino Terme. Giorgio på Albergo Papà tar emot gästerna och vi möts en stund senare för en promenad runt byn.
San Pellegrino är inte så stort men trots detta så har den en rik historia där temat är vatten, kurort, kungligheter och Grand Hotell. Jag visar, pekar, förklarar och berättar och får alltid en och annan fråga vars svar jag får ta reda på till dagen därpå.

Dag 2, Historisk cykeltur i Valle Brembana, godaste pizzan och välbehövligt Spabesök.
Ibland kommer kulturskillnaderna fram och idag är en sådan dag - det regnar.... Mina vänner i cykelbutiken, guiderna och folk vi möter längs vägen skakar på huvudet när vi ger oss av på cykelbanan. Självklart har svenskarna bra praktiska och välsittande regnkläder medans italienarna får gräva långt in i garderoben tills de hittar något som passar. Med fantastiskt gott humör tar vi oss an dagen och styr cyklarna mot San Giovanni Bianco där vi följer via Mercatorum till Camerata Cornello och byn Cornello dei Tasso. Francesca tar emot gästerna och ger en inblick hur livet i en liten bergsby var under den viktiga perioden då dalgången var genomfart för handeln mellan Venedig och norra europa. En snabb kaffe och vi fortsätter vår cykeltur.
Nu går det uppför och med våra E-bikes så tar vi backarna galant och utsikten, om än lite molning, är helt fantastisk. Lunchen är välförtjänt och vi får ny energi till de sista backarna som tar oss upp och sedan ner till San Pellegrino igen. Gästerna har med välförtjänt dagsverke tid att njuta av bubbelpooler, bastuar och kvällsbuffè på Spa QC Terme och går tillbaka till hotellet nöjda, trötta och förväntansfulla inför nästa dag.

Dag 3, Orobiebergen & Valle Brembana
En heldag med strålande sol, som belöning för gårdagens regn. Med picnic och vattenflaska tar vi oss upp på 1366 meters höjd och idag ser vi hela dalgången Valle Brembana breda ut sig under oss. Vi njuter av picnic och vilar våra ben på toppen av berget för att sedan ta oss ner och tillbaka.
Väl nere i San Pellegrino med en lätt solbränna så väntar ett trevligt besök där vi smakar lokala ostar, salami och dricker ett gott rött vin. Andrea som äger butiken ger oss svar på våra frågor och låter oss provsmaka många av de lokala ostar som finns i ostdisken.
Kvällens middag intas på den lilla lokala restaurangen "Birreria via Priula" och vi smakar ett par av de egenbryggda och prisbelönta ölsorterna.

Dag 4, Bergamo stad, Franciacorta outlet & bubbliga viner.
Bergamo välkomnar oss med ett härligt sprudlande liv, turister, affärsidkare och kaffedrickande italienare. Funicolaren tar oss upp till città alta och vi promenerar runt, tittar på utsikten, besöker folkets kyrka Santa Maria Maggiore, dricker kaffe och varm choklad. Vi botaniserar i pasteccerian La Mariannes utbud av kakor och chokladägg och äter en god lunch innan vi tar oss vidare mot shoppingparadiset Franciacorta Outlet.
Här är det ett lite exklusivare utbud av kläder, internationella och lokala märken, till bra pris och det är inga problem att låta tiden gå medan man strosar runt.
Vi är nu i utkanten av ett av Italiens mest kända vindistrikt, Franciacorta. De producerar högkvalitativa viner och processen och kvalitèn motsvarar franska Champagne. Innan besöket på vingården Al Rocol så hinner vi titta in hos Grappa destilleriet Peroni Maddelena för några starka droppar att ta med hem.
På Al Rocol tar Francesca med oss till vinkällaren och berättar hur produktionen går till. Vi provsmakar de väl utvalda vinerna och avnjuter en god middag. Sent om sider så är vi tillbaka i San Pellegrino igen, trötta, mätta och gästerna är lite frågande om hur deras väskor skall packas till avresan dagen därpå.

Dag 5, Dags att säga hej då till San Pellegrino Terme
Efter ett par intensiva dagar med alla aktiviteter i olika väderlekar så är det dags att ta sig till flygplatsen. Hur planerar man avfarten när det är cykeltävlingar i dalgången? Jag har följt arrangörens sociala medier och hört mig för hur det brukar fungera... så vi var ute i god tid och efter ett antal stopp för att släppa förbi ett gäng snabba cyklister så tog vi oss tillslut ut till flygplatsen.
Jag vinkar av mina gäster och de hinner med en Italiensk kaffe innan avgång - för en kaffe, det tar ju ingen tid alls...

Varmt välkomna tillbaka till bergen, osten och vädret!