logo_transparent_background

Enduro MTB i Orobiebergen, Italien
sep 2017, Reseberättelse

Förväntningarna var höga och det sprudlade av energi redan vid ankomst och visst gick energin åt då vi tog oss runt, över och uppför i de fantastiska Orobiebergen. En veckas utmaning, nya miljöer, enduro på naturliga stigar, massor av skratt och härliga historier....

TYP AV RESA

GRUPP: Liten

Välkomna i maj 2018!
mer info & bokning

Dag 1 & 2, Ankomst till San Pellegrino Terme & första cykeldagen
De kom en dag innan resans start och fick en heldag i San Pellegrino för att njuta av sin ledighet innan vi samlades på kvällen. En aperitivo, middag och upptakt inför kommande dagar. Väl på dagen "D" mötte vi upp vår guide Claudio och hämtade cyklar hos våra vänner i cykelbutiken. Vi tog oss upp utefter floden Brembo och vidare mot bergen, ett antal höjdmeter, utsikt och slingrande stigar ger en bra start på äventyret. I en av alla byar åt vi en god lunch och samlade kraft. Våra E-bikes får jobba uppför och vi kan släppa på nerför med fullt fokus och kraft kvar i benen. För säkerhets skull så hann vi med en punktering på vägen hem...

Dag 3 & 4, Bergen, väder och övernattning med god mat
Som vanligt varierar vädret fort i bergen och vi mötte dagen i solsken och njöt av utmanande nedfarter längs slingriga stigar, genom kohagar och vidare ner mot de små bergsbyarna. Shuttlen tog oss vidare mot vår övernattning på Rifugio Casari. Här möts vi av glada miner, aperitivo, varm brasa och en god middag. Precis vad vi behöver efter en heldags cykling.
Morgon ger oss dimma och lite busväder och vi tar en extra kopp kaffe innan vi ger oss av upp mot bergen och enduroslingorna. De är utmanande att cykla längs bergsväggarna på så kallade "balcony roads" men ack så vackert. Vidare ner för att stanna till för en kaffe innan vi tar oss ner till vår väntande shuttle. Vi landar nöjda och belåtna i San Pellegrino och gästerna har en skön kväll på Spa QC Terme att se fram emot - perfekt för trötta cyklister.

Dag 6 & 7 Sjöutsikt med kor, getter och grappa i kaffet...
Efter en cykelfri dag där gänget begav sig till Bergamo för att strosa runt, dricka gott och uppleva den charmiga staden så var det dags att åter packa övernattningsväskan och ge oss av. Denna gången styrde vi kosan mot vackra Comosjön och de fantastiska kullarna runt Rifugio Venini.
Färjan över sjön tar oss till Menaggio och vi laddade med en "second breakfast" innan cyklarna tog oss mot liften och vidare upp i bergen. Här strosar kor, åsnor och getter och på sensommaren är det lugnt och fridfullt. Vid bra väder ser vi Schweiz och Luganosjön strax innan vi kommer fram till Rifugio Venini. Man kan inte ha bättre matgäster än ett gäng lite ruggiga, hungriga och glada cyklister, så fram med pannan på bordet, hugg in och avsluta gott med ett något starkare kaffe än vanligt.... innan vi ger oss av igen.
Nedfarten är varierad i olika svårighetsgrader och har känslan "av att aldrig ta slut" men visst, vi landar tryggt och säkert vid färjelägret och åker över sjön och tar oss vidare mot dalgången Valtellina och vårt B&B för natten.

Dag 8, Rätt dalgång och temperatur avslutades med god middag
Som prinsar och prinsessor sov vi på vårt B&B i Valtellina, mysigt, tyst, och en fasligt god frukost, vad mer kan man begära? Med vår shuttle tog vi oss sakta upp mot Passo San Marco för att komma över och hem till rätt dalgång. På vägen tog vi oss till Rifugio Alpe Piazza och njöt av utsikten, den blåa himlen och kaffe för när vi väl kom upp på passet så välkomnades vi av den första snön, snålblåst och 3 grader varmt - vad hände här? På med kläder och dags att ta sig ner på de gamla handelsvägarna "via priula", åsnestigar och skogsvägar. Temperaturen och vädret bättrade på sig och när vi avslutade resan och lämnade våra cyklar hade den sköna sensommaren kommit ikapp oss. En god avslutande middag och en sista natt på hotellet innan det var dags att åka mot Sverige igen.

Stort tack för en fantastiskt rolig vecka - välkomna tillbaka!