logo_transparent_background

MTB & Enduro på fantastiska höjder i Orobiebergen... maj 2017
Reseberättelse

Efter mycket planering och cyklande i våra berg var det äntligen dags att åka till flygplatsen och hämta säsongens första Mountainbikegrupp. 5 glada cyklister från Sverige och tur var väl det för aldrig har vi fokuserat så på väderleksrapporten innan en resa. Här i Valle Brembana visade väderkartorna att det skulle regna, vara dimmigt, blixtra och åska och inte en solglimt så långt ögat nådde.... nästan allt slog in.

TYP AV RESA: Aktiv

SERVICE: Basic / Medel

FYSISK NIVÅ:

NIVÅ MTB:

ANTAL NÄTTER: 4

PRIS: 6850 sek

Dag 1 Ankomst till Bergamo flygplats och transfer till Branzi.
Denna gång kom alla gästerna i samlad tropp från Göteborg och jag och Chiara väntade i ankomsthallen för vidare transfer upp till Branzi och hotellet, "Villa Chiara B&B". Väl på plats stod en apertivo med kallskuret, ostar, paj och godsaker och väntade. Vi samlades för en kort avstämning inför kommande cykeldagar och tog sedan en promenad i byn innan middagen som serverades på bykrogen Il Caminetto.

Dag 2, Cykla, kaffe, cykla igen, lunch och ost
Äntligen!! Våra guider Claudio och Domenico kommer med cyklarna och förväntningarna riktigt studsar i hotellets frukostmatsal. Kläder, väder, vatten och laddade kameror...
Cyklarna får godkänt, Specialized Levo E-bike och Cannondale Moterra E-bike och vi startar dagen på teknikbanan.
Lugnt och fint tar vi oss ner längs med floden Brembo, över broar, på små stigar och uppåt uppåt i bergen. Att cykla E-bike var en ny erfarenhet för våra gäster och de anpassar sig snabbt och inser nyttan av att kunna njuta av utsikt och sällskap när man trampar upp till sina 12-1600 höjdmeter.
Kaffestopp på lokala baren och guiderna får presentera sällskapet från Sverige för de nyfikna lokalborna.
Vi tar oss genom de små bergsbyarna Bordogna, Baresi och Roncobello för att sedan vända ner på skogsstigar, genom byarna, nerför trappor och gamla åsnevägar...
Lunch på Rifugio La valle del Drago med språkövningar... det studsar svenska, italienska och engelska mellan gäster och guider, många glada skratt och härliga frågor och lite lite regn på rutorna.. Efter lunch delar vi upp gruppen och Domenico tar gänget som "tar sig utanför sin egen bekvämlighets-zon" och utmanar bergens nedfarter. Den andra gruppen känner in de lite lättre vägarna och får fart och flyt att stämma riktigt bra.
Väl tillbaka till Branzi var det besök i byns ost-mejeri, i våra ögon litet, men det största som finns i dalgången. Ett kul och smakrikt besök. Vi hade en mejeriarbetare från Kalmar i gänget så vi fick självklart extra information om att vända ostar och allt vad det innebär..

Dag 3, Vädrets makter i bergen och fantastisk cykling...
Idag bar det av med en packad övernattningsväska i vår shuttlebus. Vi började på Monte Averaro 1700 höjdmeter där snön fortfarande ligger kvar. Rolig cykling där fantasin fick sätta utsikten då molnen låg täta i bergen. Efter diverse fotostopp så tog sig en gruppen ner i dimman på de snirkliga stigarna längs med bergskanten. Lugnt och stilla lotsar Domenico ner alla, cyklisterna tar den tid de behöver och landar nöjda och glada i Santa Bridgida för kaffe. Grupp två hakade på när stigarna planar ut något för att njuta av de böljande ängarna och till sist möter de alla upp shutteln. När dörrarna stängs kommer de första regndropparna och vi styr mot Piazza Brembana för lunch - det är tajming det...
Eftermiddagens cykling bar av uppför, grusvägen är bred men krokig och snirklar sig upp mot kvällens övernattning, Rifugio Casari och Piani di Artavaggio. Toppturen gick i dimma hela vägen upp till Rifugio Nicola och flaggan i topp! Skönt att komma in på rummet, duscha och gå ner i baren där det serverades en apertivo, kaminen sprakade och det blixtrade och åskade utanför fönstret. Efter en god middag är det skönt att kryper vi ner och somnar till det makalösa vädret för att vakna nästa morgon till ett underbart solsken!

Dag 4, Solskensmorgon och sista cykeldagen
Magiskt är ordet när man vaknar och solen lyser in genom fönstret. Himlen är klarblå, solen strålar utan ett moln så långt ögat når. Efter frukost laddar vi, packar och förbereder oss för nedfart för berget. Stigar som är ämnade korna på sommaren får sig en genomkörare och några av oss väljer grusvägen som slingrar sig neråt neråt... Idag är pölarna fulla av vatten och leran skvätter i farten. Med denna klarblå himmel kan vi inte motstå att ta oss hela vägen upp i Valle Brembanas norra delar, Passo San Marco. Passet som leder över till Valtellina och den sista dalen innan Schweiz. Närmare 2000 höjdmeter, strålande vyer och en stadig lunch väntar.
Hela gänget rullar ner på den gamla handelsvägen, via Priula, där åsnor, hästar och människor har trampat upp och ner och transporterat varor från rika Venedig till norra Europa. Den är lång, snirklig och ganska hal efter föregående dagars regn. Alla är med på tåget och landar glada och nöjda vid shutteln för hemfärd mot Branzi och hotellet.
Väl i Branzi väntar Villa Chiaras relaxavdelningen med pool, bastuar och sköna stolar. I matsalen fanns småplock och gott att dricka, ett utmärkt sätt att avsluta eftermiddagen för cykeltrötta kroppar.

Dag 5, Med solsken från Valle Brembana till Bergamo flygplats och Sverige
Efter en god frukost på hotellet och skön promenad hinner gästerna med att äta glass och handla lite smått innan Chiara packar in gäster och väskor i bussen och styr mot flygplatsen. Solen strålar och skickar en sista hälsning från Valle Brembana och bergen att ta med sig hem till Sverige.
Som ni förstår så finns det mer att upptäcka och njuta av och alla är välkomna tillbaka, då har vi laddat med nya stigar, utsikter och roliga berättelser!