logo_transparent_background

Vårens njutaresa, april 2017
Reseberättelse

Vårens och säsongens första resa är gjord och vädret bjöd på sitt allra bästa humör när vi hämtade gästerna på flygplatsen. Ca 17 grader välkomnande värme och en sol som höll på att ta sig ner bakom bergen bådade gott inför kommande dagar.

TYP AV RESA:

ANTAL NÄTTER:
GRUPP: Liten, max 8p

PRIS: 6195 SEK

Dag 1, Ankomst Bergamo orio al Serio flygplats och kurorten San Pellegrino Terme
San Pellegrino Terme tar emot oss med öppna armar och efter incheckning så tar vi en promenad i den lilla stan. De dekorerade husen, stora hotellet och spåren efter kurortstiden imponerar. Glassen smakar bra och vi återvänder till hotellet när solen sakta börjar ta sig ner. Middag med klassiker Casoncelli, soppa, lasange och det lokala bubbliga röda vinet, en spännande erfarenhet.... Godnatt - nu ser vi fram emot nästa dag!

Dag 2, Dalgången Valle Brembana bjuder in till besök i historien och smakernas spår
Efter frukost tog vi oss upp i vår egna dalgång, Valle Brembana. Startade med en guidad visning av den lilla byn Cornello dei Tasso och museo dei Tasso. Här fick vi kunskap, historia och en inblick i dalgångens liv från tidsperioden 1400-tal och framåt. Dalgångens strategiska placering och hur den nyttjades som transportväg mellan Venezianerna och norra Europa.
Turen fortsatte uppåt med besök på en gård i Santa Bridgida, dess djur och dess produktion visade på ett enträget arbete, småskaligt företagande och eldsjälar som genuint bevarar gamla produktionstekniker och traditioner.... resegänget kunde snabbt enas om att yoghurten var något av det godaste de ätit, och osten, korven och framför allt marmeladen kom inte långt efter.

Vi fortsätter uppåt på de snirkliga vägarna, det pustas och ojjas från baksätet, "vilken utsikt"... "titta snö på topparna" och visst är det vackert. 1500 meters höjd ger en svalka i luften men från den klarblå himlen strålar den värmande solen. Vi går in på den rustika trattorian och slår oss ner på bänkarna - lunch. Här äter vi polenta, kanin och vildsvinsgryta, maträtter från regionen och av produkter som bergen erbjuder. Gott och mättande.
Ner och tillbaka genom de små byarna för att landa i Averara och Soluna med den fantastiska trädgården. Trädgården som producerar oljor, krämer och homeopatiska läkemedel, allt av högsta klass, biologiskt, handgjort.. ett fantastiskt besök...
Väl tillbaka i San Pellegrino igen så väntade en avslappnande kväll på Spa QC Terme, som gjort för avkoppling, behandlingar och njutning av lite resetrötta kroppar.

Dag 3, Heldag i Bergamo med svensk guide, lunch på klassiskt fotbollshak...
Lokalbussen till Bergamo, då blir det gott om tid att kika på omgivningarna, se lite av det vanliga livet och de små byarna. Väl inne i Bergamo möter vi Helen vår guide och startar givetvis med en kaffe. Hon tar oss runt i Bergamo, funicolaren upp till den övre gamla delen av staden och där får vi utsikt, historia och svar på många frågor.  Bussen tar oss ner och vi stegar iväg mot vårt lunchställe. Vi stiger in genom dörrarna till Da Giuliana. Härlig atmosfär, färgstarkt, udda och massor av mat... Här hittar vi fotbollshistoria på väggarna och letar vi lite så finner vi en bild på Glenn Strömberg... Atalanta BC har fortfarande detta som stamställe.
Eftermiddagen är lite lös och ledig och vi flanerar längs shoppinggatan och avslutar staden med en kaffe och glass på pasticcerian innan bussen tar oss tillbaka till San Pellegrino.

Dag 4, Vackra Iseosjön & härligt bubbliga Franciacortaviner och en droppe starkare....
Dagen startar kylig men allt eftersom tiden går så kryper temperaturen uppåt och när det är dags för båtturen ut mot Monteisola så njuter vi av solstrålarna på däck.
Det blir både kaffe och lunch på Montisola innan vi puttrar över till fastlandet igen och beger oss mot vinområdet Franciacorta.
Första stoppet ger oss insyn i Grappatillverkning och dessa starka droppar kombinerat med små söta smaker diskuteras vilt fram och tillbaka.. kanske godare med likör... hmm...
Vi tar oss vidare och landar på den charmiga vingården Al Rocol. Här är dropparna mildare och kombinationen med ost, oliver och senare en riktigt god meny är riktigt bra. Nu börjar funderingarna på hur mycket väskorna kommer att väga på flyget och hur vi löser detta...
Trötta efter en heldag utomhus, god mat och gott att dricka så är det skönt att landa på hotellet i San Pellegrino igen.

Dag 5, Dags för avresa från San Pellegrino Terme
Någon väljer att stanna en natt eller två extra och andra åker tidigt för att hinna med ytterligare shopping på Orio center. Efter att de har satt sig på flyget och är på väg hem så hoppas jag att de är nöjda, mätta och glada och kanske till och med sugna på att komma tillbaka.
Här har ni fått ett smakprov på norra Italien och de små glädjeämnena som bergen, maten och den friska luften. Vinet, sjöarna och den gemytliga staden Bergamo ger oss en upplevelse som kan varieras för alla olika intressen.
Denna njutaresa kommer igen - snart är datumet satt och då är du och dina vänner välkomna till Italien, Bergamo och San Pellegrino för att uppleva, se och njuta tillsammans med mig och Sarasitaly.