logo_transparent_background

Vandra, Spa och sommarens oväder
Augusti 2017
Reseberättelse

Augusti månad är Italiens stora semestermånad och italienarna flyr de stora städerna, till havet eller bergen, vad som faller dem i smaken. Hit till Valle Brembana välkomnade vi vandringssugna damer och de fick en dos historia, ett härligt Spabesök och ett äkta åskoväder på köpet.

TYP AV RESA:

FYSISK NIVÅ:

ANTAL NÄTTER: 4

PRIS: 5825 SEK

Dag 1, Ankomst till San Pellegrino Terme
Gästerna kom denna gång på två olika flygplatser men möttes senare under eftermiddagen i San Pellegrino och hos Giorgio på Albergo Papà. Gästerna checkar in och vi möts en stund senare för en promenad runt byn.
San Pellegrino är inte så stort men trots detta så har den en rik historia där temat är vatten, kurort, kungligheter och Grand Hotell. Vi avslutar dagen med middag och lite info om kommande dagar.

Dag 2, Lokalbussen, guidad visning, vandring längs via Mercatorum och Spabesök.
Med picnic i ryggsäckarna tar vi lokalbussen ett par hållplatser för att gå av i byn San Giovanni Bianco, strax norr om San Pellegrino. En by med många historiska inslag och vi börjar vår tur på den gamla bron som förbinder dalgångens berg över floden Brembo och där den viktiga handelsvägen via Mercatorum tog sig fram. Vi går vidare och upp mot de små historiska byarna Oneta och Cornello dei Tasso. I Cornello dei Tasso visar Mikela oss runt och berättar hur livet kunde se ut i den lilla byn, ett viktigt stopp på vägen för handelsfararna mellan Venedig, Bergamo och norra Europa. En by där familjen Tasso var med och skapade ett postsystem med frimärken och leverans som håller än idag. Efter kaffe tog vi oss vidare längs med via Mercatorum och över floden Brembo, njöt av picniclunch längs med vägen för att avsluta vandringen med en god glass i San Pellegrino. På kvällens schema stod det Spa QC Terme och njutning av högsta klass.

Dag 3, Orobiebergen & väder
Åter en dag som startar i San Pellegrino med picnic i ryggsäckarna men denna dag tar vi oss upp igenom dalgången Val Taleggio och vi har tyvärr ett riktigt sommaroväder att ta hänsyn till och dagens vandring blir lite kortare än beräknat. Vi hinner nästan hela vägen upp till Piani di Artavaggio... men inte helt... Picnic avklaras och sedan är det dags att ta på sig regnkläder för strax därefter bryter åska och ett kraftfullt hagelregn ut och vi söker skydd i det lilla skogsområdet. Att man kan bli så blöt på så kort tid, ja det är likadant varje gång, och vi stapplar in på Rifugio Casari med vattnet droppandes runt om oss. Här plockas det genast fram en tänd pelletspanna och torkställ... efter ombyte var det riktigt gott med en kopp kaffe.
Eftermiddagen fortsätter med dimma, kraftiga åskskurar och vid ett någorlunda klart uppehåll så smiter vi ut och begrundar liftar och utsikt med moln som kryper upp över kanten på bergen - magiskt. Det blir en eftermiddag och kväll med löst snack, lokala ostar och god mat innan vi kryper ner för natten samtidigt som vi hör regnet smattra på taket.

Dag 4, Monte Sudadora, kaffestopp, Bocce och ost
Som så vanligt är så växlar vädret snabbt i bergen och gryningsljuset lovade en fin dag. Plötsligt var alla moln borta och endast några molnslöjor låg kvar på himmlen. Med friska fläktar i ryggen och gott om sällskap tog vi oss runt Monte Sodadura och ner mot byn Pizzino igen. Det blev kaffestopp på rifugio och när det intogs en sen lunchpanini i Pizzino så bjöds det upp till spel, Bocce. Bocce är motsvarigheten till det vi i sverige kallar Boccia och franska Boule. Med olika spelstilar, taktik och gott humör visade herrarna i första matchen vart skåpet skulle stå. Vi kan även påpeka att det är en av de bättre utsikterna för ett parti Bocce i alla fall.
Efter en välbehövlig dusch tillbaka på hotellet i San Pellegrino så startade vi kvällen med lite ost- och salamiprovning hos den lokala handlaren och avslutade med god mat på piazzan i byn. Sommaren som sig bör innehåller massor av event och aktiviteter, så även ikväll, med livemusik, magiker, dansuppvisning och marknad.

Dag 5, Söndag morgon och dags att återvända
Med sina ryggsäckar som enda bagage återvänder damerna till Sverige och vardagen, kanske de är sugna på den lite längre och utmanande veckovandringen för att se mer av Orobiebergen och Valle Brembana? Vem vet, vilket fall som helst så är de varmt välkomna tillbaka.