logo_transparent_background

Härliga dagar i bergen - vandring, utsikter, picnic och relax i dalgången.
28 sep-4 okt 2017, Reseberättelse

Flera dagar i bergen, många höjdmeter och övernattning på Italienska vandrarhem, sk Rifugio. Mycket var nytt för våra gäster... De kämpade, skrattade, fikade och fick lite skavsår på kuppen - ett underbart gäng!

TYP AV RESA:
Aktiv & njuta

SERVICE:
Basic / Medel

FYSISK NIVÅ:

SVÅRIGHET:

ANTAL NÄTTER: 7
GRUPP: Liten

Fler resor till Orobiebergen 2018!

Dag 1 & 2 ONSDAG - Ankomst San Pellegrino Terme & första vandringsdagen i Orobiebergen
Glada och förväntansfull damer anlände till flygplatsen Orio al Serio och vi styrde kosan mot San Pellegrino Terme i dalgången Valle Brembana. Promenaden genom byn gav upphov till många wow, hooo och frågor om de kulturhistoriska byggnaderna, kurorten och det fantastiska Casinò och Grand Hotel som renoveras till sina fornstora dagars glans. Med förväntan i kroppen laddade gänget för tidig avresa vår första vandringsdag.
Guide Mauro mötte upp oss och vi tog oss till starten för vår resa. Det var en hel del höjdmeter och pustande men i vår egen takt så tog vi oss alla upp och kom på eftermiddagen fram till vårt Rifugio som skulle husera oss över natten. Vädret i sen september visade sig från sin bästa sida och bjöd in till kaffepaus i gräset - kanske det bästa ögonblicket för denna dagen?

Dag 3 & 4 Orobiebergen med fantastiska utmaningar och utsikter..
Efter frukost beger vi oss ut för en heldag vandring i behagligt tempo. Med picnic i ryggsäcken tar vi oss framåt uppe på platåerna och följer de snirkliga vägarna längs bergsväggen, genom tunnlar och runt sjöar. Vi anländer tidig eftermiddag till nästa Rifugio och väljer om vi vill stanna kvar, sparka av oss kängorna och ta en kaffe eller följa med Mauro upp på en av bergstopparna som sticker upp runtom... "Skönt att stanna" sade några och "fantastisk utmaning" sade andra.... skönt att få göra som man vill.
Middagen serverades fram på kvällskvisten och lätt trötta och nöjda med dagens strapatser drog de flesta sig tillbaka tidig kväll, det är ju en ny dag imorgon.
... och vilken morgon vi vaknar till!! dimmorna lättar, solstrålarna kommer över bergskammen och sjöarna är spegelblanka - Wow!
Vi vandrar vidare in och ut ur dimman, upp på toppar och över bergskammar för att stråla samman till lunch. Kan mat bli godare än efter en dag utomhus i konstant rörelse - tror inte det! Vi njöt av den hemlagade maten och sorlet i matsalen. Skylten på väggen - "Här finns ingen wifi - prata gärna med varandra" uppfylldes till punkt och pricka! Mätta och belåtna var det dags att ta oss ner mot byn Carona och där tas emot på det lilla charmiga hotellet för en god middag och en skön natts sömn.

Dag 5 & 6, En dag i dimma och med skönt avslut i SPT med efterföljande äventyr i Valle Brembana
Efter frukost på vårt lilla hotell så checkar vi ut och dagen har fått dimman som följeslagare. En tur i de lägre regionerna blir dagens vandring. Fantastiskt charmiga byar där tiden har stått still, nästan i alla fall. Inga bilar når hit utan man packar sina pinaler och hissar upp dem med varuhiss och man får helt enkelt ta sig upp tll sit hus per fot. En riktig oas från förr.
Det är skönt att landa tillbaka strax efter lunchtid i San Pellegrino och ha en lugn och skön kväll på byn och hotellet.
På måndagsmorgonen vilade vi benen och tog oss på utflykt i dalgången, små byar med fantastiska fresker och historier från förr blandades med gårdsbesök och avsmakning av youghurt, ost och honung. En god sen lunch blev ett bra avslut på denna dagsutflykt, för väl tillbaka i San Pellegrino så väntade en skön eftermiddag och kväll på QC Terme Spa. Gästerna hade bokat en välförtjänt benmassage och njöt sedan av bubbelpooler och bastuar.

Dag 7 & 8, Kulturtur & firande av födelsedag.
Vår sista utflyktsdag ägnade vi åt dalgångens kultur och historia. De gamla handelsvägarna via Priula och via Mercatorum, Passo San Marco och däremellan Averara. En lunch med grillad ost och fräsch sallad är ett måste när man äter på Rifugio San Marco... Kvällen fortsatte i den goda matens linje och vi fick äran att fira en trevlig födelsedagsmiddag med vita linnedukar och ett gott glas Franciacorta för vår celebrerande gäst. Hurra hurra hurra!
För att fira ytterligare så stannade några av gästerna kvar i San Pellegrino och Valle Brembana ett par nätter till. Som vanligt hjälper vi till att ta fram aktiviteter och tips, busstidtabeller och kartor så att de utan problem klarar sig själva och kan fortsätta att upptäcka vår fantastiskt trevliga dalgång.
Med transfer till flygplatsen så vinkade vi av våra gäster för denna gång och välkomnar dem tillbaka till bergen, maten och upplevelserna i Valle Brembana!