logo_transparent_background

Lite av varje och mycket av allt;
Active outdoor aug 2017
Reseberättelse

Så härligt att stå och vänta på flygplatsen och höra hur det skrattas och låter förväntansfullt redan innan jag ser sällskapet - ett gäng glada tjejer möts av en härlig eftermiddagsvärme och vi tar oss mot San Pellegrino och dalgången Valle Brembana.

TYP AV RESA:

FYSISK NIVÅ:

ANTAL NÄTTER: 4

PRIS:

Dag 1, Ankomst Bergamo flygplats, San Pellegrino Terme
Det går ett litet sus i bilen när vi svänger upp mot dalgången och bergen sträcker sig uppåt och verkligen omsluter vägen och floden Brembo. Den lilla orten San Pellegrino Terme med sina stora byggnadsverk, sin kurortshistoria och vattnet, detta ständigt porlande och återkommande vatten. Gänget  checkar in på Hotel Centrale och delar denna helg upplevelsen med både tyska gäster som följer sina snabbkörande motorfantaster på motorbanan i Monza och den lokala fotbollscupen för ungdomarna. En enkel pizza avrundar dagen och vi ser fram emot att mötas nästa dag för en skön cykeltur.

Dag 2, Historisk cykeltur i Valle Brembana, guidning, solsken och utmaningar
Ner till grannbyn och fulla av förväntningar träffar vi våra guider, Claudio och Domenico och de hjälper oss att anpassa cyklarna, sadelhöjder och förklarar hur E-biken fungerar - man måste verkligen trampa för att assistansen skall fungera. Ut på cykelbanan längs med floden Brembo och iväg mot San Giovanni Bianco och Cornello di Tasso. I den lilla byn Cornello di Tasso träffar vi Francesca som visar och berättar om livet i den lilla byn som en gång i tiden var så viktig för de handelsresande och hur en helt vanlig dag i byn kunde se ut. En kopp kaffe och sedan iväg över floden och upp i bergen. Det är här som E-bikens förträfflighet kommer fram, eller som guiderna säger på sitt lugna sätt; varför har gästerna som cyklar E-bike alltid så bråttom? Piano, piano.... Väl uppe i bergen är det dags för en god lunch och det pratas självklart matkultur och skillnaden på kort och lång pasta...
Upp på cyklarna och vidare, en sväng i skogen på lite mer utmanande stigar för att sedan samla ihop oss och ta oss över sista bergsknallen innan vi kommer fram på rätt sida och börjar vår nerfart mot San Pellegrino igen.
Efter en hel dag på cykel är det skönt att stiga in på härliga Spa QC Terme, någon njuter lite extra av en behandling och alla njuter av den goda plockbuffén och ett glas bubbel.

Dag 3, En vanlig dag i Bergamo
Bergen hotade med åska och blixtar under dagen så vi beslöt oss att kasta om i programmet och åka in till Bergamo. Bergamo är en mellanstor stad med ca 120.000 invånare och en fantastisk mur som omger stadens gamla del, "Citta alta". Små spårvagnar/linbanor som på två ställen förbinder de olika stadsdelarna med varandra och som är minst lika viktiga som bussarna. Vi hinner med att dricka kaffe, ta oss upp till högsta punkten, värja för en regnskur, äta god lunch och avsluta med lite shopping i den lokala fotbollsklubben Atalantas egna butik. Väl åter i San Pellegrino avslutade vi denna dagen med mat, lokala rätter såsom ostar och charkuterier, polenta, svamprisotto och en fantastisk gnocchi.

Dag 4, Bergen, oväder och underbara bubblor!
Vi utmanade bergen tidigt på morgonen och med den äran så trampade tjejerna på uppåt, uppåt och upp till Passo Salmurano, 2017 m höjd och där kom snön!! Ett fascinerande väder och ett äventyr men ack så skönt att ta en varm dusch, byta om och äta lunch innan vi begav oss mot området Franciacorta. I Franciacorta producerar de bubbliga viner av högsta klass, Italiens svar på champagne. Samma teknik och regelverk och det blir bara bättre och bättre - ett mycket spännande vinområde. På resterna av vindruvorna tas det med största noggrannhet fram Grappa av högsta klass. Vi guidades i tillverkningen för att sedan smaka av Grappa och destilleriets likörer. Kvällens sista stopp är Al rocol en familjär vingård med hög klass på sina bubbliga viner. Middagen ackompanjerades av vingårdens olika Franciacortaviner och mätta, nöjda och belåtna vände vi tillbaka mot Valle Brembana och San Pellegrino igen.

Dag 5, Solen följde tjejerna till flygplatsen
En lugn morgon med lång frukost, utcheckning och efter inköp av lokala ostar och skinka i den lilla butiken så tog tjejerna sina välfyllda och viktkontrollerade resväskor och åkte till flygplatsen. Ett par intensiva dagar, mestadels utomhus, med allehanda aktiviteter och väder så hade de fått en liten inblick i livet i Valle Brembana, bergen, maten och orten San Pellegrino Terme. Samtidigt som de har umgåtts, pratat och skrattat i mängder, en riktigt skön resa med lite av mycket och något för alla.
Jag vinkar av mina gäster och de hinner med en Italiensk kaffe innan avgång och landar nöjda och glada i Sverige igen.